Maloobchodní tržby v červnu ve srovnání s předchozím měsícem poklesly o 1,5 %. Meziročně došlo k jejich poklesu o 2,7 %. Po zohlednění počtu pracovních dnů došlo meziročně ke snížení tržeb o 1,1 %.
Za zápornými čísly stál v červnu především maloobchod, ale v červených číslech skončily i tržby v motoristickém segmentu. Nejvíce k celkovému poklesu tržeb přispěly potraviny, farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží a také výrobky pro domácnost a výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Na druhé straně se zvýšily tržby za prodeje oděvů, obuvi a počítačů.
Cena je pro Čechy i nadále klíčovou proměnnou, podle které se rozhodují o koupi daného zboží. To je důvod, proč další výrazný růst zaznamenal prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby. Ceny jsou zde průměrně o něco nižší než v kamenných obchodech.
Situace v maloobchodu zůstává i nadále neměnná. Češi se do nákupů nehrnou, řídí se především podle ceny a vyhledávají slevy a zboží v akcích. Tato skutečnost je z velké části důsledkem vývoje domácí ekonomiky, rostoucí nezaměstnanosti a klesajících reálných příjmů nadpoloviční většiny domácností. Nic nenasvědčuje tomu, že by se ve druhé polovině letošního roku měla situace v maloobchodě nějak kvalitativně zlepšit. Za celý letošní rok proto i nadále počítám se stagnací maloobchodních tržeb.
Zdroj: Český statistický úřad, AKCENTA