Akcenta top

Maloobchodní tržby - prosinec 2013

Maloobchodní tržby - prosinec 2013

Z pohledu maloobchodníků byl závěr loňského roku velmi příznivým obdobím. V prosinci tržby ve srovnání s listopadem sice poklesly o 1,2 %, avšak meziročně se o 5,2 % zvýšily. Po očištění o faktor pracovních dnů došlo k meziročnímu nárůstu tržeb o 3,6 %. Souhrnně za celý loňský rok tržby vzrostly o 1,0 %.

V prosinci se i nadále dobře prodávaly počítače (8,9 %) a automobily (17,4 %). Není překvapením, že roste popularita prodeje zboží prostřednictvím internetu či zásilkové služby (34,2 %). Na druhé straně k dalšímu poklesu prodeje došlo v případě pohonných hmot (-5,2 % %) a léků a drogerie (-3,6 %).

Prosinec je tradičně měsícem, kdy mají obchodníci zhruba o čtvrtinu vyšší tržby, než činí průměrný měsíc. Loňský prosinec byl však kromě Vánoc ovlivněn ještě jednou, neméně důležitou skutečností, kterou byla intervence České národní banky z počátku listopadu. Díky tomu bralo mnoho spotřebitelů obchody útokem a vánoční prodeje tak byly rozloženy do dvou měsíců.

Ani prosinec však neposkytl odpověď na klíčovou otázku, zda je listopadový a prosincový růst tržeb pouze jednorázový efekt nebo se jedná o trvalý obrat v myšlení spotřebitelů - levnější to již nebude, a tak pojďme utrácet, než zboží dále podraží. A odpověď pravděpodobně neposkytne ani leden, kdy obchodníci signalizovali celkem silné povánoční výprodeje. V dalších měsících tak očekávám návrat k „normálu“, tj. zpomalení růstu tržeb, které tak bude kompenzovat výstřelek ze závěru loňského roku.

O tom, zda se nákupní apetit Čechů začne v letošním roce postupně zvyšovat, rozhodne vývoj na pracovním trhu. Dokud nedojde k poklesu nezaměstnanosti a nezačnou se reálně zvyšovat mzdy a pracovní příležitosti, nelze počítat ani s udržitelným tempem růstu tržeb, ale s jejich pouhým paběrkováním v blízkosti nuly.

AKCENTA CZ
největší platební instituce
ve střední Evropě
Chci se stát klientem
51.000
klientů
25
více než
let zkušeností