Akcenta top

Maloobchodní tržby v červnu zpomalily

Maloobchodní tržby v červnu zpomalily

Pod slabší červnový výsledek maloobchodu se podepsaly tři faktory – nižší počet pracovních dnů, slabší prodeje potravin a silná statistická základna z loňského roku.


Růst maloobchodních tržeb v červnu celkem výrazně zpomalil, když v meziročním srovnání tržby vzrostly jen o 2,0 %. Jedná se o nejnižší růst maloobchodu v letošním roce. Pod slabší výsledek maloobchodu se podepsal nižší počet pracovních dnů, když letošní červen měl o jeden pracovní den méně. Po očištění o kalendářní vlivy maloobchodní tržby meziročně vzrostly o 3,2 %. Dalším důvodem byl v červnu slabší prodej potravin, který nedokázal plně vykompenzovat prodej nepotravinářského zboží. Třetím důvodem je silná statistická základna z loňského roku, kdy prodeje potravin vykázaly silná čísla.

V souhrnu za 2. čtvrtletí maloobchodní tržby meziročně přidaly jen 4,2 %, což naznačuje i o něco slabší příspěvek spotřeby domácností do růstu HDP.

Tradičně nejrychleji rostly v červnu tržby svázané s prodejem přes internet a pomocí zásilkové služby. Velmi dobře se prodávaly i počítače, sportovní a rekreační výrobky či výrobky pro domácnost. V podstatě ve všech těchto segmentech maloobchodu došlo meziročně k poklesu cen. Na druhé straně v případě potravin, jejichž prodeje v červnu poklesly, ceny naopak rostly. Výrazně ceny vzrostly i v případě pohonných hmot, jejichž prodej se však v reálném vyjádření v červnu přesto zvýšil.

Z o něco slabšího růstu červnového maloobchodu však nejde dělat žádné negativní závěry směrem do druhé poloviny letošního roku. Rekordně nízká nezaměstnanost, rekordně vysoká zaměstnanost, spotřebitelská důvěra v blízkosti historických maxim a téměř dvouciferný růst mezd – to vše jsou faktory, které se i nadále budou promítat do větší ochoty spotřebitelů utrácet. Růst maloobchodních tržeb lehce nad 5 % tak bude velmi pravděpodobně pokračovat i ve druhé polovině letošního roku s tím, že v některých měsících nelze vyloučit slabší a v některých naopak silnější růst tržeb.

AKCENTA CZ
největší platební instituce
ve střední Evropě
Chci se stát klientem
33.000
klientů
20
více než
let zkušeností
Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies. Více o ochraně osobních údajů.